December 7, 2011

366 dias sem comprar nada / 366 days without buying a single thing

Note: This post is bilingual, English translation at the bottom half. 


"Então gente, já contei pra vocês que entre os dias 1 de Janeiro até 31 de Dezembro eu não vou comprar nadinha de roupa?"

Larguei essa bomba no meio de uma conversa sobre liquidações de sapatos de marca com algumas colegas de trabalho (é essa época do ano...). Elas rapidamente botaram a minha idéia pra baixo: "Eu não conseguiria ficar nem uma semana sem fazer compras!" "Um ano? Começa com um mês só, querida." E assim a conversa voltou pro rumo certo: o de compras. 

Mas olha só, um mês sem fazer compras é moleza. Acho que as pessoas esquecem que eu não sou milionária e que as vezes comprar roupa tem que ficar em segundo plano porque eu tenho contas mais importantes a pagar, como uma máquina de lavar roupa nova. É a vida de uma recém-graduada com contas pra pagar e tentando por um dinheirinho na poupança. Claro que eu gosto de comprar roupas tanto quanto outras gurias, mas eu não tenho condições de comprar roupa nova toda semana, e eu definitivamente não posso gastar dinheiro com um sapato Manolo Blahnik nem quando ele está em promoção por 40% de desconto. Ao invés disso, quando eu preciso (ou as vezes quando não preciso mas vejo algo difícil de resistir) eu faço as minha compras todas na Forever 21 (loja baratissíma aqui nos EUA). E mesmo pagando pouco nas roupas que uso, sempre recebo elogios. Então você agora entende porque fazer isso de não comprar roupa por um mês não é difícil? Além disso, o objetivo aqui é realmente desafiar a nós mesmas. 

My name is Anita, I like playing fashion blogger so much
I decided to become one, albeit in a weird way.

Acho que 2012 vai ser um ano divertido: além de não comprar roupa, eu recém decidi me tornar vegetariana, então 2012 vai ser o ano sem roupa nova e sem carne. Vai ser um ano para repensar meus hábitos de consumo, economizar uma graninha e entender a sociedade de consumo em que eu vivo.

Já tenho vários posts planejados, e vou tentar blogar os meus looks diários sempre que possível (a não ser naqueles dias que eu me levanto e não uso nada interessante). Cheers!

"So, I decided that from January 1st till December 31st, 2012, I will not buy a single piece of clothing." 
I dropped that bomb in the middle of an informal conversation with co-workers about shopping and the latest deals we've scored on shoes (it is THAT time of the year, after all). They quickly dismissed me "I don't think I can go a week without shopping." "A year? No, start with a month." And the conversation quickly turned back to another sale, happening tomorrow.


But here's the thing, a month without shopping is easy. What those people seem to forget is that I'm not the 1%. My paycheck isn't unlimited and some months I have to defer all personal shopping so I can afford a new washing machine. It's just the life of a recent-college graduate who has bills to pay and is concerned about adding enough money to her savings every month. Yes I love to shop as much as the next girl, but I just can't afford to shop every week, and I definitely can't afford to buy designer shoes, no matter how much I salivate over reduced-priced Manolo Blahniks. It's not gonna happen. So instead, I'll get what I need (or sometimes what I don't really, but it was cute, cheap and made me look skinny) at Forever 21 and move on. And I still get plenty of compliments on what I wear, so no one's loss, right? We're doing this as a challenge for ourselves, so one month is really no challenge.
I think it will be an adventurous year (366 days, since 2012 is a leap year) and it will also make me reevaluate my buying habits, my savings goals and how I interact with a society so focused in consuming. I think this will be more than fun, it will be a learning experience.


I have tons of posts planned, and I will try to blog about my daily outfits as much as possible (some days are just sweatpants kind of day, so don't expect to see me here in those —actually, I don't own any sweatpants). 

No comments:

Post a Comment

Welcome to Occupy the Wardrobe, please say what you think! Benvindo ao Occupy the Wardrobe, por favor diga-nos o que você achou!